De Noord-Zuidverbinding: feit of fictie?

Het is maandagavond 17u30: ik rij van Hasselt naar Bocholt. Volgens Google Maps moet ik er op 45 minuten wel geraken. Optimistische Google Maps. Vertraging leidt tot file leidt tot frustraties. Wat in mijn geval leidt tot een hoop verwijten – “Knipperlichten waren een optie, zeker?” – naar mijn medechauffeurs. Maar zijn zij wel degenen op wie ik moet vloeken?

Als u weet dat het dossier rond de Noord-Zuidverbinding al meer dan 40 jaar aansleept, dan begint u zich toch af te vragen waarom we eigenlijk nog gaan stemmen op 14 oktober. Want ofwel slagen wij er als volk al decennialang in om steeds opnieuw voor politiek mindervaliden te kiezen. Ofwel schort er toch iets op een hoger niveau. De Vlaming heeft recent het woord ‘kibbelkabinet’ pas echt leren kennen. In Limburg kennen we die term al heel lang.

In 2008 koos de Vlaamse regering definitief voor een omleidingstracé. In 2010 keurt ze het GRUP goed. Dat wordt een jaar later vernietigd door de Raad van State na protest van groene tegenstemmen. Een tegenslag, volgens de Vlaamse regering. Een te voorspellen obstakel, volgens mij. Na een déjà vu in 2015-2017, is er sprake van een mijlpaal in 2018. We beginnen opnieuw met een schone lei. Of hoe de betekenis van het woord mijlpaal voor interpretatie vatbaar is.

Die ‘mijlpaal’ houdt in dat de bevoegde ministers samen met zes parlementsleden een engagementsverklaring tekenden om de Noord-Zuidverbinding te realiseren. Hiermee werd het startschot gegeven voor een onderzoeksfase van twee jaar, gevolgd door de effectieve uitwerking en uitvoering. Alles samen opgeteld, moeten we dus zeker nog 5 tot 10 jaar wachten voordat we kunnen stoppen met te vloeken op elkaar terwijl we staan aan te schuiven in Houthalen-Helchteren.

U merkt het waarschijnlijk wel: ik hecht niet al te veel waarde aan de mooie woorden van politici. Net zoals zovele verkiezingsbeloften, is de Noord-Zuidverbinding fictie. De realiteit? In Brussel geloven ze dat het brandje voorlopig wel geblust is. Boeken toe en op het gemak via de E40 naar huis. Maar maak u geen zorgen: als we een beetje geluk hebben, is er misschien wel een vrachtwagen die zijn lading verloren heeft.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s